skip to Main Content

Ph.D. candidate in Political Science (UFPR)
M.Sc. in Political Science (UFPR)
Pós-doctoral Fellow INCT-DSI/CNPq

Post-doctoral Fellow (INCT-DSI/CNPq). Ph.D. in Political Science and M.Sc. in Political Science  (Federal University of Paraná). Bachelor’s degree in Social Sciences. Researcher at the Research Group on Media, Politics, and Technology (PONTE/UFPR).

Digital Democracy;
Public Transparency;
Internet and Politics;
Political Journalism.

Fact checking and journalistic authority: An analysis of Fato ou Fake e Estadão Verifica during Lula’s and Bolsonaro’s Governments

MARQUES, F. P. J., FERRACIOLI, P., COMEL, N., KNIESS, A. B. Who is who in fact-checked conspiracy theories? Disseminators, sources, and the struggle for authority in polarized environments. Journalism, 2023. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/14648849231165579

MARQUES, F. P. J., MIOLA, E., KNIESS, A. B., COMEL, N. Between Adversarialism and Cooperation: Rhetorical Strategies of Interviewers and Interviewees in Presidential Elections. Journalism Practice, 2023. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17512786.2023.2191864

MARQUES, F. P. J., MIOLA, E., COMEL, N., KNIESS, A. B. Adversarial rhetoric or lapdog journalism? In: FELDMAN, O. (Ed.) Adversarial Political Interviewing. Singapore: Springer, 2022. https://link.springer.com/book/10.1007/978-981-19-0576-6

FERRACIOLI, P., KNIESS, A. B., MARQUES, F. P. J. The watchdog role of fact-checkers in different media systems. Digital Journalism, v. 10, n. 5, 2022. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/21670811.2021.2021377?journalCode=rdij20

KNIESS, A. B., MARQUES, F. P. J. Como o agente fiscalizador utiliza a comunicação  online? A ideia de transparência pública nas redes sociais da Controladoria-Geral da União. Opinião Pública, v. 27, n. 1, 2021. https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8665626

CAVASSANA, F. C; KNIESS, A. B.; SINDERSKI, R. M. Ataques y defensas en los debates electorales televisivos: las estrategias de los candidatos brasileños a la Presidencia de la República en 2018. Revista de Estudios Brasileños, v. 6, n. 13, p. 131-148, 2020. https://www.revistas.usp.br/reb/article/view/166297/159030.

FONTES, G.; KNIESS, A. B.; FREY, J. G. As instituições jornalísticas e o tema da transparência: análise comparativa dos editoriais de O Estado de S. Paulo e Folha de S. Paulo em 2015 e 2016. Aurora (Puc-SP online), v. 13, n. 39, p. 141-159, 2020. https://revistas.pucsp.br/aurora/article/view/43530.

KNIESS, A. B.; SANTOS, D. H. F. Religião e democracia em nível local: Os valores democráticos dos evangélicos paulistanos. Teoria & Pesquisa, v. 29, n. 2, p. 101-131, 2020. http://www.teoriaepesquisa.ufscar.br/index.php/tp/article/view/820.

MARQUES, F. P. J.; HERMAN, F.; KNIESS, A. B.; TEIXEIRA, J. S. What do State Institutions Say? Twitter as a Public Communication Tool During the Impeachment of Dilma Rousseff. Brazilian Political Science Review, v. 13, n. 3, p. 1-32, 2019. https://brazilianpoliticalsciencereview.org/wp-content/uploads/articles_xml/1981-3821-bpsr-13-3-e0006/1981-3821-bpsr-13-3-e0006.x89995.pdf.

KNIESS, A. B.; MATOS, M. P; LEITE, P. H. M; MARQUES, F. P. J. How do you get information, deputy? Patterns of media use by deputies of the State of Paraná. Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação da Câmara dos Deputados, v. 1, n. 29, p. 83-103, 2019. http://e-legis.camara.leg.br/cefor/index.php/e-legis/article/viewFile/467/648.

CARVALHO, F. C.; KNIESS, A. B.; FONTES, G. Representação feminina na propaganda eleitoral partidária no Brasil: As candidatas a Deputada Federal pelo Paraná na TV. Estudos em Comunicação, v. 1, n. 26, p. 231-246, 2018. http://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/index.php/ec/article/view/192.

MARQUES, F. P. J.; MONT’ALVERNE, C.; KNIESS, A. B.; PUPO, A. O que significa Opinião Pública? Um estudo sobre os diferentes sentidos do termo nos editoriais do jornal O Estado de S. Paulo. Estudos em Comunicação, v. 1, n. 25, p. 53-78, 2017. http://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/index.php/ec/article/view/280.

NEVES, D. S.; KNIESS, A. B.; ULTRAMARI, D. Estratégias de discurso no HGPE na campanha pela prefeitura de Curitiba em 2016. Agenda Política, v. 1, n. 2 p. 66-86, 2017. https://www.agendapolitica.ufscar.br/index.php/agendapolitica/article/view/134.

Back To Top
Search