
Ph.D. candidate in Political Science (UFPR)
Sc. in Political Science (UFPR)
Scholarship Holder (CAPES)
Ph.D. candidate in Political Science and M.Sc. in Political Science (Federal University of Paraná). Bachelor’s degree in Social Sciences. Researcher at the Research Group on Media, Politics, and Technology (PONTE/UFPR). CAPES scholarship holder.
Digital Democracy;
Public Transparency;
Internet and Politics;
Political Journalism.
What is the public transparency proposed by national political representatives? An analysis of the legislative production presented in the Brazilian Chamber of Deputies between 2003 and 2018.
CAVASSANA, F. C; KNIESS, A. B.; SINDERSKI, R. M. Ataques y defensas en los debates electorales televisivos: las estrategias de los candidatos brasileños a la Presidencia de la República en 2018. Revista de Estudios Brasileños, v. 6, n. 13, p. 131-148, 2020. https://www.revistas.usp.br/reb/article/view/166297/159030.
FONTES, G.; KNIESS, A. B.; FREY, J. G. As instituições jornalísticas e o tema da transparência: análise comparativa dos editoriais de O Estado de S. Paulo e Folha de S. Paulo em 2015 e 2016. Aurora (Puc-SP online), v. 13, n. 39, p. 141-159, 2020. https://revistas.pucsp.br/aurora/article/view/43530.
KNIESS, A. B.; SANTOS, D. H. F. Religião e democracia em nível local: Os valores democráticos dos evangélicos paulistanos. Teoria & Pesquisa, v. 29, n. 2, p. 101-131, 2020. http://www.teoriaepesquisa.ufscar.br/index.php/tp/article/view/820.
MARQUES, F. P. J.; HERMAN, F.; KNIESS, A. B.; TEIXEIRA, J. S. What do State Institutions Say? Twitter as a Public Communication Tool During the Impeachment of Dilma Rousseff. Brazilian Political Science Review, v. 13, n. 3, p. 1-32, 2019. https://brazilianpoliticalsciencereview.org/wp-content/uploads/articles_xml/1981-3821-bpsr-13-3-e0006/1981-3821-bpsr-13-3-e0006.x89995.pdf.
KNIESS, A. B.; MATOS, M. P; LEITE, P. H. M; MARQUES, F. P. J. How do you get information, deputy? Patterns of media use by deputies of the State of Paraná. Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação da Câmara dos Deputados, v. 1, n. 29, p. 83-103, 2019. http://e-legis.camara.leg.br/cefor/index.php/e-legis/article/viewFile/467/648.
CARVALHO, F. C.; KNIESS, A. B.; FONTES, G. Representação feminina na propaganda eleitoral partidária no Brasil: As candidatas a Deputada Federal pelo Paraná na TV. Estudos em Comunicação, v. 1, n. 26, p. 231-246, 2018. http://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/index.php/ec/article/view/192.
MARQUES, F. P. J.; MONT’ALVERNE, C.; KNIESS, A. B.; PUPO, A. O que significa Opinião Pública? Um estudo sobre os diferentes sentidos do termo nos editoriais do jornal O Estado de S. Paulo. Estudos em Comunicação, v. 1, n. 25, p. 53-78, 2017. http://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/index.php/ec/article/view/280.
NEVES, D. S.; KNIESS, A. B.; ULTRAMARI, D. Estratégias de discurso no HGPE na campanha pela prefeitura de Curitiba em 2016. Agenda Política, v. 1, n. 2 p. 66-86, 2017. https://www.agendapolitica.ufscar.br/index.php/agendapolitica/article/view/134.